کد مطلب:296084 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

فاطمه اهل رسول و خدا، و مخاطب سلام الهی


حضرت موسی بن جعفر به نقل از پدر بزرگوارش علیهماالسلام می فرماید: (روزی) رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، امیرالمومنین علی بن ابی طالب و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را جمع نمود. و در را بر روی خود ایشان بست و سپس فرمود:

«یا اهلی و اهل الله، ان الله- عزوجل- یقرا علیكم السلام، و هذا جبرئیل معكم فی البیت یقول: انی قد جعلت عدوكم لكم فتنه، فما تقولون؟ قالوا: نصبر یا رسول الله لامر الله و ما نزل من قضائه، حتی نقدم علی الله- عزوجل- و نستكمل جزیل ثوابه، فقد سمعناه یعد الصابرین الخیر كله، فبكی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حتی سمع نحیبه


من خارج البیت فنزلت هذه الآیه (و جعلنا بعضكم لبعض فتنه، اتصبرون؟ و كان ربك بصیرا.) [1] انهم سیصبرون، ای سیصبرون كما قالوا صلوات الله علیهم.» [2] .

- اهل من و اهل خدا، خداوند بر شما سلام می فرستد و این جبرئیل است كه با شما در خانه حاضر است و می گوید: من دشمنان شما را امتحان برای شما قرار دادم، شما چه می گویید؟ همگی گفتند: ای رسول خدا، در برابر امر خدا و هر چه از حكم تخلف ناپذیر او فرود آید، شكیبایی می كنیم تا به پیشگاه خداوند- عزوجل- وارد شویم، و ثواب و پاداش كامل ببریم، زیرا شنیده ایم كه خداوند تمام خوبیها را به صابران وعده داده است. در اینجا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سخت گریه نمود به گونه ای كه صدای وی از خارج خانه شنیده شد. سپس این آیه نازل شد: (وجعلنا بعضكم...) و آنها صبر خواهند كرد، یعنی صبر خواهند كرد چنانكه خود فرمودند.


[1] فرقان: 20.

[2] بحارالانوار، ج 24، ص 219، روايت 16.